Zdjęcia na stronę www

Zdjęcia na stronę www

w grafika/seo/tekst

Nie ważne, czy masz bloga, sklep internetowy, czy zwykłą stronę, ale chcesz aby wyglądała niesamowicie, opłaca się poświęcić czas na optymalizacje każdego zdjęcia. Co oznacza ta optymalizacja? Musimy sprawić, by zdjęcia wyglądały dobrze, przyspieszyć ich ładowanie, czyli zoptymalizować wymiar i rozdzielczość. I na końcu musimy ułatwić wyszukiwarkom indeksowanie.

Zdjęcia na stronę www

Zdjęcia na stronę wwwNasze fotografie na stronę www możesz optymalizować również za pomocą bezpłatnych, łatwych w użyciu narzędzi – bez Photoshopa. Jeśli nie macie swoich ulubionych programów do obróbki zdjęciowej typu GIMP, spróbujcie PIXLR – edytora online, którym załatwicie sprawę bez ściągania jakiegokolwiek programu. Jak ważne jest przygotowanie zdjęć na stronę, dowiecie się właśnie tutaj.

1. Fotografia wysokiej jakości

W obecnych czasach, dobry aparat cyfrowy może mieć każdy, a w sieci pojawia się coraz więcej serwisów ze zdjęciami wysokiej jakości skąd można je pobrać. Problem wysokiej jakości zdjęć robionych przez fotografa – zniknął. Ty sam nie musisz być profesjonalnym fotografem, aby zrobić i używać wyśmienitych zdjęć na swojej stronie internetowej. Jeśli czujesz, bądź wiesz jak zrobić dobre zdjęcie, to robisz. Jeśli nie to ściągasz z sieci. Oto kilka popularnych serwisów, z których można za darmo pobrać wspaniałe zdjęcia.

Aby zoptymalizować pobrane czy zrobione własnoręcznie zdjęcie dla swojej strony, musisz zmniejszyć rozmiar i rozdzielczość, a następnie dopiero obrobione, zoptymalizowane zdjęcie przesłać na Twoją stronę. Duże zdjęcie na początku pracy jest konieczne, gdyż zawsze możemy je zmniejszyć. Natomiast małego zdjęcia powiększyć tak, aby nie straszyło – nie można. Oprócz zdjęć na stronie mogą pojawiać się ikony i małe grafiki. Polecam serwisy:

Jeśli szukasz zaś darmowego logo lub inspiracji, skorzystaj z:

2. Użyj typu pliku: JPEG lub PNG

Z racji tego, że są to najpopularniejsze internetowo rozszerzenia plików graficznych, niewykluczone, a raczej wielce prawdopodobne, że Twój zrobiony czy pobrany plik graficzny będzie miał właśnie taki zapis. W innym przypadku obrazy należy zapisać właśnie w tych dwóch typach rozszerzeń, czyli JPEG /.jpg/ lub PNG /.png/. Zdjęcia należy bezwzględnie zapisywać i przesyłać jako pliki JPEG /.jpg/. Ten typ pliku obsługuje wszystkie kolory  i zapisuje w stosunkowo niewielkim, wydajnym rozmiarze pliku. Natomiast kompresja JPEG nie jest wymagana, gdyż z reguły CMSy mają własną kompresję i robią to automatycznie.

Natomiast grafika, zwłaszcza ta, która używa dużych, płaskich kolorów lub tło jest przeźroczyste /jak w logo/, powinny być zapisane jako PNG /.png/. Zatem infografiki, obrazy z dużą ilością tekstu bądź przeźroczyste i logo powinny być zapisane jako pliki PNG /.png/ Jeśli masz wybór, plik PNG powinien być zapisany jako “24-bitowy” nie zaś “8-bitowy”. Robimy tak ze względu na lepszą jakość i większą gamę kolorystyczną. Większość programów do obróbki fotografii pozwala utworzyć plik JPG lub PNG, komendom “Zapisz jako”, “Eksportuj” lub “Zapisz dla /do/ internetu” i wybrać preferowany typ. Można także przekonwertować PNG na JPEG /bez optymalizacji/.

3. Rozmiar obrazów

Musimy znaleźć odpowiednią równowagę między rozmiarem i rozdzielczością zdjęć na stronie. Im wyższa rozdzielczość, tym większy będzie rozmiar pliku. W internecie ogromne obrazy /o dużych wymiarach/ spowalniają szybkość ładowania się strony, a mogą też spowodować przerwanie transferu i zatrzymanie ładowania. Zatem duże obrazy /zdjęcia/ automatycznie generują wolny czas ładowania strony i denerwują odbiorców strony, zwłaszcza tych od urządzeń mobilnych. W internecie wysokość i szerokość obrazów są mierzone w pikselach.

Dobrze jest zachować stały wymiar zdjęć lub stałe wymiary, np. dla zdjęć w kwadracie 600x600px, a dla zdjęć poziomych 800x600px lub 900x600px, dla zdjęć pionowych 450x600px. Jak widać wymiar pionowy 600px jest obowiązkowy, ze względu na widoczność na ekranie przeglądarki. Przy większych zdjęciach pojawia się już pasek przewijania w przeglądarce, a całego zdjęcia nie można zobaczyć. Standardowa rozdzielczość to nie jak przy druku offsetowym 300DPI, bo zdjęcie wówczas jest gigantyczne, ale 72DPI. Generalnie chodzi o to, aby wielkość pojedynczych plików strony nie przekraczała 500kB, a w zasadzie powinna być zdecydowanie mniejsza.

4. Spraw, aby obrazy były tej samej wielkości i stylu,

Zawsze zdjęcia na stronie wyglądać będą lepiej, gdy używamy jednolitego stylu zdjęć i rozmiaru, tzw. proporcji. Warto pamiętać, że np. galerie CMS nie rozumieją różnic wielkościowych. To automat, który działa poprawnie, gdy ma ujednolicone zdjęcia, a chaotycznie, gdy zdjęcia są różne. Nie miejmy pretensji do automatu za naszą niechlujność. Ponieważ zdjęcia są tej samej wielkości i zorientowane w ten sam sposób, albo mające taką samą wysokość, idealnie pasują do jednej kolumny, a gdy są obok, również i wiersza.

5. Nazwij plik obrazu, aby pomóc sobie w SEO

Większość ludzi nie zwraca na to uwagi. Jednak gdy nazwiemy zdjęcia identycznie jak podstronę, a CMS-y dość często mają taką opcję, że same zmieniają nazwy, to wówczas jest duże prawdopodobieństwo, że odbiorcy poprzez zdjęcia trafią na Twoją stronę. Istotne są również podpisy zdjęć, bo sprzyjają SEO. Np. robot Google, gdy skanuje Twoją stronę, z łatwością odczytuje Twoje teksty na stronie, ale nie wie, co znajduje się na Twoich zdjęciach, stąd tak ważne jest odpowiednie nazwanie pliku i jego opis. Nazwy plików tworzymy używając małych liter i cyfr 0-9. Nie wprowadzamy interpunkcji ani spacji. Najlepiej używać myślników w celu stworzenia jednej spójnej nazwy.

6. Wypełnij podpis zdjęcia i tekst alternatywny

Mało kto pamięta, aby dodać podpis zdjęcia, a już o tekście alternatywnym, który jest wyświetlany, gdy zdjęcie się ładuje, zapominamy w ogóle. A przecież właśnie ta informacja powoduje skoki SEO. To właśnie te tagi i anchory pozwalają zająć wyższą lokatę SEO. Anchor /kotwica, treść linka/ jest tekstem tagu HTML, który na stronie wyświetla się w formie tekstowej. Tagi alternatywne /tekst alternatywny/ niewidoczne dla odbiorcy strony, dają wyszukiwarkom pogląd na temat każdego ze zdjęć. Tekst alternatywny służy również osobom niedowidzącym poruszać się po stronie za pomocą oprogramowania dźwiękowego. W przypadku sklepów nazwy plików i znaczniki alt są szczególnie ważne dla SEO stron produktów. Jeżeli można, to dodaj także podpis do zdjęcia, ponieważ internauci częściej czytają podpisy pod zdjęciami niż cokolwiek innego.

7. Umieszczaj obrazy /zdjęcia/ obok odpowiedniego tekstu

Wybieraj obrazy, które są powiązane z tekstem, a nie przypadkowe. Obraz otoczony odpowiednimi informacjami będzie miał lepszy ranking w wyszukiwarkach. Odpowiedni nazwane zdjęcie, anchor, jego podpis i tekst alternatywny w asyście odpowiedniego tekstu powodują, że wyszukiwarka wysoko punktuje taką stronę i pozwala jej zająć wysoką pozycję SEO.

PS. Zasady, porządek i profesjonalizm jeszcze nikomu nie zaszkodził, a pomogło wielu. Zatem rób tak, a nie wspak.