zasady www

Święte zasady pisania treści na stronę

w kanon internetu/multimedia/tekst/www

Internet jest dosyć zatłoczonym miejscem. Z dnia na dzień, aby pochwycić zainteresowanie odbiorców strony, trzeba się napracować, albo znać zasady. Umiejętne tworzenie strony jest kluczem do wzbudzenia zainteresowania i pokonania konkurencji. Dobrze napisane treści, zgodne z zasadami internetu, potrafią wynieść naszą stronę na szczyt wyników wyszukiwania, jednocześnie utrzymując zainteresowanie odbiorców.

Święte zasady pisania treści na stronę www.


zasady wwwPostępuj zgodnie zasadami, aby treść Twojej witryny przyciągnęła uwagę odbiorców, na których Twoja strona zasługuje.

1. Poznaj swoich odbiorców

Zanim w ogóle zaczniesz tworzyć treści strony, zadaj sobie pytanie: “Kto jest moim głównym odbiorcą?“. A następnie “Jak do tego odbiorcy dotrzeć?”. Pamiętać należy także, że najlepszą reklamą dla nas jest polecenie, tzw. poczta pantoflowa. Twórz więc teksty z myślą o swoich głównych odbiorcach, ale także treściowo dla innych, którzy zainteresowawszy się treściami strony – polecą je dalej. Zatem należy dobrze rozważyć przekazywane treści i pod żadnym pozorem nie ubogacać ich literacko.

2. Postępuj zgodnie z modelem “odwróconej piramidy”

Najważniejsze wiadomości mają znaleźć się u góry strony. Dalej przechodzimy do bardziej szczegółowych, wspierających informacji. Natomiast zakończenie winno być styczne. A teraz po ludzku. Najistotniejsze szczegóły – opis tematu, data, lokalizacja – pojawią się u góry strony. Dalej lub niżej, jak kto woli, pojawić się mają dodatkowe informacje wyjaśniające. Najmniej ważne informacje jak np. historia naszego tematu pojawić się mają na dole strony, podobnież jak tematyczne galerie fotografii. Czyli od szczegółu, do ogółu.

3. Pisz krótkie, proste zdania

Długie zdania są dla internetu niezrozumiałe. Dobre zdanie internetowe składa się z max. 35 słów. Istotne są rzeczowniki i czasowniki, natomiast przysłówki i przymiotniki powinny być stosowane oszczędnie. Staraj się używać słów prostych nie zaś wymyślnych konstruktów słownych. Im bardziej zrozumiały i krótki tekst, tym lepiej.

4. Używaj aktywnego głosu

Używaj czasowników aktywnych nie pasywnych. Przykładowo zamiast “dostarczono informację”, napisz “… dostarczył informację”. Zamiast mówić “można zamówić nasze produkty …”, napisz “możesz zamówić nasze produkty np. na naszej stronie internetowej”. To właśnie aktywny głos pomaga tworzyć zwięzłe, przyjazne dla czytelnika zdania. Jest bezpośredni. Bezpośredniość uzyskuje się zwracając do odbiorców strony wprost, np. “Możesz to zrobić” jest bardziej bezpośrednie niż powiedzenie “Można to zrobić”.

5. Pokaż, nie mów

Nie ograniczaj tekstu do ogólników i erudycji. Gdy piszesz konkretnie, dokładnie i przykładowo, wówczas odbiorcy lepiej rozumieją i wizualizują sobie uzyskane informacje. Dodatkową korzyścią jest to, że bardziej szczegółowe, opisowe informacje o produkcie lub temacie strony pomagają w SEO. Stosuj także zasady pisowni takich danych np. parametry, wymiary, opis powinny być standardowe, nie zaś według własnego uznania.

6. Nie używaj żargonu

Upewnij się i sprawdź, czy zamieszczone informacje są zrozumiałe zarówno dla specjalistów jak i innych. Unikaj też poufności. Zawsze wyjaśniaj skomplikowane, mało znane terminy. Podawaj też hiperłącza do innych artykułów, w których czytelnicy mogą uzyskać więcej informacji podstawowych na dany temat. Pamiętaj, że teksty piszesz dla swoich odbiorców, nie zaś kolegów. Korzystaj z dostępnego, w miarę potocznego języka.

7. Udostępnij tekst do skanowania

Zamieściwszy najważniejsze informacje na górze strony lub podstrony, upewnij się, że tekst jest łatwy do odczytania i zrozumienia. Większość czytelników stron internetowych skanuje wzrokiem stronę tak, aby znaleźć konkretną informację. Pomóż im ją dostrzec stosując nagłówki i pogrubienia. Podkreślenia są zarezerwowane dla aktywnych linków, zaś italiką piszemy cytaty, bądź fragmenty zapożyczonych tekstów.

8. Dołącz multimedia

Częstokroć zdjęcie lub wideo dostarcza więcej informacji niż tekst. 90% informacji przekazywanych do mózgu jest wizualna. Ponadto ludzie przetwarzają informacje wizualne 60 000 razy szybciej niż tekst. Łatwy do odczytania wykres lub zdjęcie obiektu lepiej wyjaśni temat niż sam tekst. Fotografie pomagają także w rozbijaniu tekstu, przez co strona jest łatwiejsza do odczytania. Każda strona wymaga co najmniej jednego obrazu /opisanego zdjęcia/.

9. Myśl jak wyszukiwarka

Tekst może być bardzo dobrze napisany i zawierać wiele informacji, ale jeśli nie jest zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, ​​niewiele osób go znajdzie. Pomyśl zatem o odbiorcach Twojej strony i zastanów się jak będą wyszukiwać stronę, na jakie hasła. Dołącz te terminy do nagłówków lub zapisz pod-nagłówkami. Możesz też przeprowadzić badania słów kluczowych na swojej stronie.

10. Stosuj hiperłącza

Doskonałą i pomocną czynnością jest stosowanie hiperłączy /linków do własnych podstron/. Gdy wspominasz o czymś, o czym już pisałeś, gdy inna Twoja podstrona jest uzupełnieniem, gdy pojawiają się informacje, które już wyczerpująco opisałeś na innej podstronie. Pomożesz w ten sposób odbiorcom łatwiej się poruszać na Twojej stronie, a robotom zanalizować stronę jako całość. Budowanie tych wewnętrznych linków w obrębie własnej witryny pomaga w SEO. Ale pamiętaj, nie przeładuj strony linkami.

11. Stosuj wezwania do działania

Dobre strony kończą się wezwaniem do działania. Na przykład “kontakt” z osobą, która zapewni więcej informacji lub np. polecany film, raport, wyjaśnienia, które odbiorca powinien obejrzeć lub pobrać. Ta strategia zachęca odbiorców do promowania treści strony. Oczywiście każde wezwanie do działania dokładnie opisz np. “pobierz”, “udostępnij”, “dołącz”, “zarejestruj się”, “czytaj więcej”, “dowiedz się więcej” lub “obejrzyj”.

12. Wprowadź czytelne menu i nazwy

To jeden z najważniejszych punktów. Jeżeli zamieszczasz dane adresowe, to w zakładce “kontakt”, a nie “skontaktuj się z nami”, jeśli “linki” to linki, a nie “nasi przyjaciele”, jeśli “galeria” to galeria, nie zaś “fotki idiotki”, jeżeli “o mnie” to o mnie, a nie “czym się zajmujemy”, jeżeli “nowości” to nowości, a nie “ważne wydarzenia”. Te schematy pomagają, nie przeszkadzają. Wolna twórczość zawsze przeszkadza, bo w pierwszej kolejności mamy do czynienia z robotami, nie człowiekiem. A roboty pracują wg. schematu.

PS. Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz.