Projektowanie stron internetowych

trendy webowe

Trendy webowe

w blog/tekst/www

Czyli jak powinna wyglądać współczesna, nowoczesna strona internetowa.

Trendy są tylko wątkami projektowania. Nasze kreatywne wybory mogą istnieć obok tych trendów. Jednak przyjęcie ich powoduje lepsze funkcjonowanie naszej strony, lepsze jej postrzeganie i odbiór. Zatem te trendy podwyższają wartość nasze strony i jej popularyzację. Rozpatrz te …

trendy webowe.

trendy webowe1. Przerwany układ siatki

W kompozycji strony internetowej siatka, na której dotąd polegaliśmy jako projektanci, aby uzyskać harmonię i logikę kompozycji, stała się pewnego rodzaju ograniczeniem. Co samo w sobie nie oznacza, że układ siatki jest zły. W zamian robimy rodzaj “rynien”, poprzez które pozwalamy obrazom i elementom strony /np. tekst/ przesączać się, płynąć przez nie. W tym momencie formy obrazów i tekstu zaczynają się na siebie nakładać i zbiegać, tworząc zaskakujące obrazy.

2. Ilustracje są w centrum uwagi

Wybór obrazu jest istotny. Odpowiednio dobrany, przemyślany obraz dostarcza pełnej informacji i przesłania w abstrakcyjnej, ale czytelnej formie. Można i należy za pomocą jednego rysunku /zdjęcia, montażu/ wyjaśnić, czego dotyczy strona i jaki ma cel. Nie ma tutaj miejsca na brak przemyśleń lub wątłe jakościowo materiały. Przesłanie musi być jasne.

3. Brutalizm osiąga status głównego nurtu

Brutalizm kompozycji otwiera przestrzeń. Twórca może robić, co chce, a nie to, co powinien. Jeżeli warsztat projektanta jest mistrzowski, to projekt, kompozycja wyjdzie mistrzowsko. Powstanie wówczas unikalna kompozycja, która co prawda unika wszelkich zasad, ale jest na tyle unikalna, że działa jak najlepsza akcja promocyjna. Tutaj trzeba sporo odwagi.

4. Dodaj organiczne i ukośne kształty

Natura nie znosi linii prostej, zatem nie zachowuj się jak pierwszoklasista, który wszystko ustawia pod linijkę. Nie tylko podstawowe elementy strony mogą mieć organiczne kształty. Można stosować organiczne elementy na całej stronie, gdyż przez to staje się ona mniej syntetyczna, informatyczna, a bardziej przyjazna, ludzka.

5. Więcej interakcji i animacji

Strona to wiadomość, ale i rodzaj gry, zabawy. Im bardziej wciągniesz odbiorcę w tę grę tym lepiej. A jak go wciągnąć do zabawy? Poprzez interakcje, linki, wymuszenia działania. Sieć internetowa nie jest statycznym medium i pozwala na znacznie więcej niż tylko teksty na stronie. Strona internetowa nie jest tylko przedstawieniem informacji, ale także przesuwanie tej informacji i interakcję z tą informacją.

6. Maksymalizm

Do niedawna panował pogląd, że dobry projekt to jak najmniejszy projekt. Minimalistyczny. Biały. Obecnie już nie. Świat się zmienia, wrażliwość również. Białe światło, zaczęło się ponownie rozbijać na 7 podstawowych barw i całą masę pośrednich /jak w tęczy/. Zaczynamy na nowo dostrzegać piękno kolorów, przyrody, natury. Stąd te zmiany.

7. Do łask wracają czcionki szeryfowe

Polska nazwa jest ładniejsza i bardziej obrazowa /czcionka szeryfa taka jak w westernach/. Wiąże się to ze zmianami w elektronice i rozdzielczościach ekranowych, które powodowały złe rozkładanie się tych czcionek. Teraz już to nie jest aż tak problematyczne. Lepiej jak jest czcionka szeryfowa ale zwężona /narrow/, jasne że lepiej.

8. Pływające menu

Ostatnie trendy oddzielają nawigację od reszty projektu strony i ustawiają je u szczytu strony. Wzmacnia to wrażenie, że nawigacja jest obiektem globalnym, niekoniecznie będącym częścią jednej strony, ale stworzona została po to, aby podążać za Tobą przez stronę. Konstrukcja nie każdego CMS’a jeszcze na taką pływającą nawigację zezwala, ale można przypuszczać, że to się wnet zmieni.

10. Bardziej wciągająca długa informacja

Czasami chcemy publikować za długie dla internetu treści. Jest to w każdym bądź razie bardzo kuszące. Ale zamiast rzucić na stronę długie pole tekstowe, można tą treść urozmaicić, podzielić, poprzekładać, zawrzeć w różnych formach. Można – można, lepiej – no lepiej. Zechciejcie poznać te możliwości i sposoby, to nic trudnego, a macie je pod ręką od lat, na stronach CMS’owych. Tak będzie lepiej dla Was, dla Waszej informacji, dla Waszego odbiorcy – no cud miód.

11. Zmienne czcionki

Do tej pory wielu projektantów jak wg. przykazania używało tylko jednej lub dwóch czcionek na stronie. Sam do nich należałem 🙂 . Obecnie nie ma zahamowań. Bo obecnie już internet obfituje w różnorodność wspaniałych krojów czcionek, co zaś prowadzi wprost do zmian w typografii. Ale być może, a raczej z pewnością to minie, jak wszystko w sztuce wizualnej. Wrócimy na powrót do ograniczeń, bo żyć bez nich nie możemy, albo też z nimi się łatwiej żyje.

12. Treść jest fajna

Treść treści nie równa. Z treścią można zrobić wszystko “papier wszystko przyjmie”. Treści to miłość wszystkich, którzy lubią książki. Treści dostarczają pomocnych, dobrze napisanych informacji. Ale treści należy szanować. Skoro się pokusiłeś o ich napisanie, autorstwo i wiedzę w nich zawartą, to zrób z nimi tak, jakbyś wydawał książkę wg. najnowszych trendów, bo możesz. Możesz zmieniać wygląd i układ kiedy chcesz. Zatem zmieniaj. To Twoje treści, Twoje CV, Twoja oferta, Twoje przemyślenia. Dlatego z szacunku do siebie dbaj o treści.

13. Ustawienia strony w CSS

Jeśli chcesz, aby Twoja strona była zawsze aktualna graficznie, zadbaj o jej konstrukcję. Dowiedz się co steruje grafiką na stronie. Powinien to być jeden plik /w zaawansowanych CMS’ach za każdą wtyczkę odpowiada osobny css/. Gdy plik jest jeden – da się prosto zmienić. Wówczas Twoja strona może być zawsze na topie. 

14. Różnorodność i integracja

Różnorodność na poziomie zewnętrznym /projektowym/ – integracja wewnątrz /powiązania z innymi/. Dzisiaj to informacja jest siłą, wszak cała Twoja strona to zapis kodowy, czyli tekst. Jeżeli dostarczysz pożywki, zlinkujesz stronę wewnątrz i na zewnątrz, wówczas strona nie dosyć, że stanie się dynamicznie atrakcyjna, to dodatkowo też atrakcyjna informacyjnie.

16. Mniej własnego wideo

Nikt nie domaga się, aby to wideo było nośnikiem publikacji internetowej. NIKT! Ci zaś, którzy już dawno przestawili się na wideo, stracili większość swoich ciężko pozyskanych odbiorców. Dlaczego? Otóż okazuje się, że człowiek preferuje informację którą poznaje wewnętrznie /wyobraźnią/. Kawa na ławę mu nie odpowiada. No chyba, że to instrukcja.

17. Mile widziany UX

UX to projektowanie interakcji użytkownika z Twoją stroną. Odbiorca powinien otrzymać pozytywne doświadczenia, przygodę, a jednocześnie spotkaniem z produktem czy treścią. Atrakcyjność tych treści musi odbiorcy sprawiać przyjemność /nie kłopot/, być źródłem satysfakcji /nie trwogi/, dać poczucie zaspokojenia potrzeb. Po coś wszedł na Twoją stronę!

18. Twoja wizytówka

Bądź dorosły i odpowiedzialny. Nie strzelaj sobie w kolano słabą stroną. To przecież Ty w internecie, więc się ładnie przedstaw. Nikt Cię nie zna, więc pokaż się z najlepszej strony.

PS. Trendy, jak to trendy, są zmienne 🙂

Najnowsze od blog

10 cech bloga

10 cech bloga

Blog może być internetowym dziennikiem, serwisem informacyjnym, pamiętnikiem. Blog jest internetowym miejscem,
Translate »
Idź do Góry