jak zrobić świetną stronę

Jak zrobić świetną stronę

w grafika/kanon internetu/tekst/www

Świetne strony internetowe to nie tylko technologia, trendy, silniki. Świetna strona internetowa oparta jest na ludziach i ich podejściu do tematu. Polecam tutaj nasz duet BITIS i BELLA BITIS/bo właśnie u nas gościsz/ – profesjonalny, kreacyjny i twórczy. A póki co podpowiem …

jak zrobić świetną stronę.

jak zrobić świetną stronę1. Czego użyć, do budowy strony internetowej?

Od razu odrzucamy darmowe platformy, bo raz że hosting jest Bóg wie gdzie i w razie kłopotów nie odzyskamy strony. Dwa, że darmówki są traktowane lekko, często są banowane i ignorowane. Strony internetowe obecnie są stawiane na gotowych silnikach CMS-owych. Owszem możemy wybrać Joomla, Drupal, Wordpress – ale po co, skoro chcemy mieć stronę małą i przyjazną, a nie kombajn.

Te wymienione CMS są dla firm, ze względu na duży wybór wtyczek. Dla indywidualnego klienta – artysty, twórcy, rzemieślnika, hodowcy, czy nawet małej firmy to zbytek, a na dodatek zbyt skomplikowany. Tu potrzebny jest prosty CMS, najlepiej bez bazy danych, bo nie jesteśmy informatykami. I oto mamy polski, prosty, łatwy, fajny CMS – Quick CMS.

Natomiast CMS, taki jak WordPress, to kombajn wspaniale nadający się na bloga, zaawansowaną stronę firmową, ale i sklep. Tu niestety albo stety trzeba mieć orientację i jako taką wiedzę na temat webmasteringu. Ale od czego jesteśmy MY?

2. Fajnie przyjąć pewne zasady.

  1. Wybrać sobie cel strony
    To powinno być przemyślane, bo strona to nie śmietnik do przechowywania wszystkiego. I lepiej pokazać i powiedzieć konkretnie, niż wrzucać śmieci. Śmieci to śmieci, a odwiedzającego nie obchodzi co robiłeś w ’45-tym. Interesuje go teraz.
  2. Nie zmuszaj odwiedzających do myślenia
    Wszak mimo wszystko to ma być rozrywka. Ponadto strony z zasady są publiczne i międzynarodowe. Warto o tym pamiętać, aby samemu nie przynieść sobie wstydu. Strona powinna być łatwa, lekka i przyjemna – dosłownie.
  3. Bądź człowiekiem
    Obecnie wielu ludzi pracuje w Internecie. Dlatego postrzegajmy siebie z kulturą. Jak ktoś zadaje pytanie to odpowiadamy. Jak piszemy do kogoś to się przedstawiamy i wyjaśniamy w jakiej sprawie. Tak jak byśmy chcieli dostać taki właśnie mail – jasny i czytelny, a nie buraczane krzaki.
  4. Mniej znaczy więcej
    Internauci nie czytają stron internetowych, generalnie nie przeglądają stron internetowych. Dokładnie tak jak my sami. Oko skacze i szuka. Nie znajduje – zmienia, wychodzi, zamyka. Przedestylujcie swoją stronę aż do niezbędnego minimum, bo mniej znaczy więcej.

3. Istotna jest nawigacja
Pomyśl o nawigacji w Twojej witrynie, takiej jak przyciski windows /ludzie używają jej, by gdzieś się dostać – w górę, czy w dół/. Dlatego nawigacja powinna być łatwa w użyciu i umieszczona w konkretnym widocznym miejscu. Zasada jak wyżej – im mniej tym więcej.

4. Nie bądź zbyt kreatywny
Nie wymyślaj Bóg wie czego, bo nawigacja w zasadzie jest stała i podobna. Wiele działać przy niej nie należy. A już na pewno nie wstawiać pstrokatych świecących przycisków. Zaimponuj przemyślanym tekstem, czy profeska zdjęciem, a nie tandetą i przegadaniem. Warto pamiętać, że gdy nawigacja jest konwencjonalna, odwiedzający nie muszą tego “wymyślać”, ponieważ mają już mentalny model działania.

5. Nie cuduj z linkami
Staraj się nie wpisywać udziwnionych, nieczytelnych dla innych nazw linków. Użyj konwencjonalnych nazw, prostych zwrotów, skrótowości, tak aby użytkownicy mogli to zrozumieć.

6. Nie przeładuj nawigacji
Zrezygnuj z pokusy posiadania więcej niż 7 linków w swojej nawigacji /to sugestia, a nie zasada/. Jak zawsze istnieją wyjątki – są to witryny e-commerce.

7. Nie wydłużaj nazw linków

Rozumiesz?

Kontakt – zamiast – Skontaktuj się z nami
Usługi – zamiast – Co robimy, albo czym się zajmujemy
Linki – zamiast – Nasi wspaniali znajomi

Krótko, zwięźle i na temat, wg zasad internetu.

Zasugerował bym jeszcze, aby nie umieszczać tego, kim jesteśmy, co robimy i jak to robimy – w nawigacji. Strona to rozrywka, rodzaj prostej gry. I tak należy na nią patrzyć. Tutaj klikamy gdzie się da – zatem pozwólmy internautom klikać. Niech sobie zgadują, gdzie znaleźć ważne informacje.

8. Pisanie
Nie pisz o sobie. Tak o sobie. To co napiszesz dotyczy Twoich odbiorców. Zatem pisz jak oni oczekują. Napisz po prostu dla nich. Jak list do dziewczyny lub chłopaka, bez podtekstów. Po prostu. Pamiętaj wypracowań nikt nigdy nie czytał. Znasz jakąś napisaną pracę magisterską, czy doktorancką? Nie!, to podobnie jak cała reszta. I bądź prawdziwy – teraz tylko prawdziwość chroni i zarazem jest w cenie.

8. Fotografie

Istotne jest, że internauci w pierwszym momencie po otwarciu strony nie czytają stron, skanują je wzrokiem. Zobacz jak sam to robisz. Zatem jeśli jest to możliwe, pokaż im, a nie mów do nich. A jaki jest najlepszy sposób na pokazanie odwiedzającym – fotografia lub grafika. A one już podlegają pewnym zasadom. Gdzie zatem znaleźć darmowe zdjęcia? Istnieje wiele stron internetowych gdzie znajdziemy dobre, darmowe zdjęcia.

Podpowiem: wpisz w Google – free high resolution photos. Jeśli zaś robisz własne zdjęcia, zadbaj o dobre światło i odpowiednie tło /białe ułatwia wycinanie obiektów/. Później to już tylko parametry max na dziś 1920 px. Ale biorąc pod uwagę wszędobylską mobilność, to wystarczy 1600 px /dłuższy wymiar/. Oczywiście 72 DPI. Nie wiesz – zamów.

Niestosowanie tych zasad grozi własnoręcznym strzałem w głowę. A odchudzanie jest bolesne – zawsze.

9. Projekt i projektanci

Projektowanie to przede wszystkim proces. Dokładniej proces powolnej iteracji – gdy projektant tworzy, projektuje, w pewnym momencie robi krok w tył, aby zobaczyć, jak to wyszło. Bywa, że z projektem trzeba się przespać. Czyli jak można się domyślić jest to proces czasochłonny. Bardzo często dobrzy projektanci odrzucają swoje pomysły. Czyli zanim powstanie ten właściwy, albo upłynie trochę wody, albo klient pokocha na tę chwilę grafika i mu jak dziecku wytłumaczy co chce lub po prostu posłucha grafika i dostrzeże w tym co on proponuje słuszność. Ta ostatnia opcja jest najlepsza, gdyż mimo wszystko projektanci znają się lepiej od nieprojektantów na trendach i zasadach reklamy, a przede wszystkim na projektowaniu.

Unikaj więc przegadania i słuchaj dobrych rad projektanta. Naprawdę my nie chcemy Cię skrzywdzić, ale pomóc, abyś był, istniał, przecież to nasze linki, nasze portfolio, nie mówiąc już o zleceniach. Sugestia: wybierając projektanta sprawdź jednak jego portfolio i zobacz czy ma 100, 200, 1000 projektów, czy 2, 5, 7. I jakie one są, czy reprezentują właściwy poziom. To dosyć istotna sugestia. A najlepiej zapytaj kilku znajomych z internetu. Wszak znamy się wszyscy. 

Podstawowe cechy stron:

  • skalowalność lub mobilność,
  • ważne elementy strony oczywiste,
  • treść prowadzi stronę,
  • dobrana kolorystyka,
  • zastosuj kontrast,
  • zastosuj wyróżniki tekstu,
  • stosuj podziały tekstu i tzw. białe spacje,
  • zastanów się jak odbiorcy widzą i korzystają z Twojej strony.

10. Typografia

Strony internetowe to przede wszystkim tekst. Typografia to coś więcej niż tylko wybrana czcionka. To rozmiary czcionki, układ, kolor, odstępy między wierszami i wiele więcej. Zwracaj na to uwagę. Ciekawe i niestandardowe czcionki dobrze dobrane pomagają, a nie szkodzą stronie. Unikaj czcionek systemowych, takich jak Times New Roman, Georgia, Arial i Comic Sans MS.

11. E-commerce

NAWIGACJA
Nie pozwól, aby nawigacja stała się ścianą linków. Spróbuj rozbić ją na mniejsze, strawne kawałki.

SSL
Protokół SSL zapewnia, że ​​połączenia użytkowników z witryną są szyfrowane i krytyczne przy akceptowaniu kart kredytowych. Twoja witryna e-commerce, czyli sklep, powinna być zabezpieczona certyfikatem SSL. Inne natomiast nie muszą.

MOBILNOŚĆ
Miej na uwadze urządzenia mobilne. Teraz to standard.

FOTOGRAFIA JEST WAŻNA
Strona nie powinna być obciążona tekstem. Pozwól obrazom opowiedzieć stronę. Zwróć uwagę na białą przestrzeń. Biała przestrzeń tworzy oprawę fotografii.

STOSUJ TYLKO ŚWIETNE ZDJĘCIA PRODUKTÓW
Ludzie kupują oczyma. Zatem dostarcz im czytelnych i reklamowych produktów. Nie obawiaj się ureklamowienia zdjęcia, jego poprawy, bądź wycięcia.

UŻYJ BIAŁEGO TŁA
Większość zdjęć produktów używa białego tła.

BUDUJ ZAUFANIE
Zaufanie buduje się, patrząc ze strony klientów. Zatem rozwiązując ich obawy, odpowiadaj na pytania. Rekomendacje mogą być przydatnym narzędziem.

12. Mobilność

Telefonia komórkowa rządzi. Zatem pozwól odbiorcom wyszukiwać i przeglądać Twoją stronę na telefonach komórkowych. Odwiedzający są skłonni opuścić Twoją stronę, jeśli nie jest ona przyjazna dla urządzeń mobilnych.

13. SEO

SEO zajmuje pierwsze miejsce w rankingu, bo to klucz pozycjonowania w wyszukiwarkach. Nie zapominaj o tym. Pamiętaj jakie słowa kluczowe masz na stronie. Jak chcesz być znajdowany.

14. Domena

Swoją domenę najlepiej zarejestrować samodzielnie lub powierzyć ludiom, którzy zrobią to w naszym imieniu. W ten sposób masz kontrolę nad nazwą domeny i jej właścicielem. Zbyt często domena rejestrowana przez twórcę nie należy do nas. Twoja nazwa domeny powinna być prosta, jasna i czytelna.

15. Uruchom AAP
Publikacja jest tlenem dla stron internetowych. Im wcześniej strona zostanie opublikowana w sieci, tym szybciej dowiesz się, co działa, a co nie. Pamiętaj – stronę uzupełnia się nieustannie, zatem nie musisz mieć jej zamkniętej i gotowej, aby postawić. Idealnie strony ewoluują.

Pamiętaj: Twoja strona to nie dzieło sztuki. Ma cel i temu jest podporządkowana. Uruchom ją tak szybko, jak to możliwe i analizuj co jest właściwe, a co nie.