Projektowanie stron internetowych

Jak ocenić stronę www

Jak ocenić stronę www

w kanon internetu/www

Ostatnimi czasy dosyć często pada pytanie “Jak rozpoznać, czy informacje znalezione w Internecie są wiarygodne?”. Generalnie “Jak sprawdzić wiarygodność w internecie”, nie tylko informacji, ale też osób je zamieszczających. Pokuśmy się o parę porad na ten temat.

Jak ocenić stronę www?

Jak ocenić stronę wwwOdbiorcy strony:

  • Jaka jest grupa docelowa odbiorców witryny, czy jest to nauka, publicystyka, specjalizacja, pasja, czy strona prywatna?
  • Czy strona jest odpowiednio adresowana do docelowych odbiorców?
  • Czy jest obiektywna, czy subiektywna?
  • Czy styl treści jest odpowiedni, nie ma wulgarnych słów lub błędów językowych?
  • Czy jest to istotne dla nas samych?

Autorytet autora:

  • Czy autor jest zidentyfikowany? Jeśli autor zdecydował się pozostać anonimowy, zadaj sobie pytanie “dlaczego?”
  • Czy autor jest osobą, którą rozpoznajesz jako ekspert w swojej dziedzinie? Jeśli nie, czy jest wystarczająco dużo informacji, aby ustalić wiarygodność autora?
  • Czy kwalifikuje się on do pisania na ten temat? Czy jego wypowiedzi są konkretne i rzeczowe?
  • Czy możesz znaleźć odniesienia /linki/ do tej strony gdzie indziej?
  • Czy wpisując nazwę strony, odnajdujesz ją w ogóle?
  • Czy autor jest powiązany z jakąś instytucją lub organizacją, czy działa sam?
  • Jeśli informacje są częścią dziennika lub innej publikacji online, powinieneś spróbować ustalić tytuł tej publikacji.
  • Czy nazwa publikacji jest oczywista?
  • Czy podane są dane kontaktowe i informacje “o …”?
  • Czy rozpoznajesz imię wydawcy bądź projektanta /jak w przypadku strony/?
  • Czy to wygląda na profesjonalną publikację, czy zwykły bohomaz?
  • Czy istnieje powiązana marka, instytucja?
  • Czy publikacja znajduje się gdzie indziej w sieci?
  • Czy jest profesjonalnie zaprojektowana i prowadzona?

Precyzja tematu:

  • Czy jest on wolny od błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, składni?
  • Czy tekst jest dobrze napisany i poprawny gramatycznie?
  • Czy treść została poddana procesowi edycji lub została sprawdzona przez recenzentów?
  • Czy autor zamieścił bibliografię?
  • Czy podane źródła są wiarygodne i czy można je zweryfikować w innym miejscu?

Obiektywność:

  • Czy autor przedstawia obiektywne argumenty lub wyjaśnia, kiedy wyraża stronnicze opinie?
  • Czy analizowane są inne punkty widzenia?
  • Czy to jest prywatna strona internetowa? Czy wyraża osobiste opinie?
  • Czy strona internetowa jest częścią komercyjnej organizacji, partii politycznej lub organizacji o określonym harmonogramie? Jeśli tak, zakwestionuj motywy publikowania informacji.
  • Czy witryna promuje stronniczy punkt widzenia?

Aktualizacja:

  • Czy możesz powiedzieć, kiedy informacje zostały opublikowane?
  • Czy informacje są aktualne?
  • Jak często strona jest aktualizowana?
  • Czy linki są aktualne i działają?

Dobra strona internetowa powinna mieć datę, kiedy była “ostatnia aktualizacja”, zwłaszcza te rozbudowane strony. W CMS typu WordPress nie ma problemów z datami publikacji i aktualizacji. Na stronach prywatnych nie jest to wymagane, zwłaszcza gdy jest zakładka “Aktualności”.

Właściwie, działające linki na ogół wskazują, że witryna jest regularnie analizowana i aktualizowana. Brak aktualizacji ujawnia się niejednokrotnie brakiem: zdjęć, tekstów, właściwych linków. Wykazują też zewnętrzny bałagan.

Najnowsze od kanon internetu

krótko o kompozycji

Krótko o kompozycji

Kompozycja jest ułożeniem wszystkich pomysłów i elementów projektu razem, w jednorodną całość.
Translate »
Idź do Góry