Ostatnimi czasy dosyć często pada pytanie “Jak rozpoznać, czy informacje znalezione w Internecie są wiarygodne?”. Generalnie “Jak sprawdzić wiarygodność w internecie”, nie tylko informacji, ale też osób je zamieszczających. Pokuśmy się o parę porad na ten temat.
Jak ocenić stronę www?
- Jaka jest grupa docelowa odbiorców witryny, czy jest to nauka, publicystyka, specjalizacja, pasja, czy strona prywatna?
- Czy strona jest odpowiednio adresowana do docelowych odbiorców?
- Czy jest obiektywna, czy subiektywna?
- Czy styl treści jest odpowiedni, nie ma wulgarnych słów lub błędów językowych?
- Czy jest to istotne dla nas samych?
Autorytet autora:
- Czy autor jest zidentyfikowany? Jeśli autor zdecydował się pozostać anonimowy, zadaj sobie pytanie “dlaczego?”
- Czy autor jest osobą, którą rozpoznajesz jako ekspert w swojej dziedzinie? Jeśli nie, czy jest wystarczająco dużo informacji, aby ustalić wiarygodność autora?
- Czy kwalifikuje się on do pisania na ten temat? Czy jego wypowiedzi są konkretne i rzeczowe?
- Czy możesz znaleźć odniesienia /linki/ do tej strony gdzie indziej?
- Czy wpisując nazwę strony, odnajdujesz ją w ogóle?
- Czy autor jest powiązany z jakąś instytucją lub organizacją, czy działa sam?
- Jeśli informacje są częścią dziennika lub innej publikacji online, powinieneś spróbować ustalić tytuł tej publikacji.
- Czy nazwa publikacji jest oczywista?
- Czy podane są dane kontaktowe i informacje “o …”?
- Czy rozpoznajesz imię wydawcy bądź projektanta /jak w przypadku strony/?
- Czy to wygląda na profesjonalną publikację, czy zwykły bohomaz?
- Czy istnieje powiązana marka, instytucja?
- Czy publikacja znajduje się gdzie indziej w sieci?
- Czy jest profesjonalnie zaprojektowana i prowadzona?
Precyzja tematu:
- Czy jest on wolny od błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, składni?
- Czy tekst jest dobrze napisany i poprawny gramatycznie?
- Czy treść została poddana procesowi edycji lub została sprawdzona przez recenzentów?
- Czy autor zamieścił bibliografię?
- Czy podane źródła są wiarygodne i czy można je zweryfikować w innym miejscu?
Obiektywność:
- Czy autor przedstawia obiektywne argumenty lub wyjaśnia, kiedy wyraża stronnicze opinie?
- Czy analizowane są inne punkty widzenia?
- Czy to jest prywatna strona internetowa? Czy wyraża osobiste opinie?
- Czy strona internetowa jest częścią komercyjnej organizacji, partii politycznej lub organizacji o określonym harmonogramie? Jeśli tak, zakwestionuj motywy publikowania informacji.
- Czy witryna promuje stronniczy punkt widzenia?
Aktualizacja:
- Czy możesz powiedzieć, kiedy informacje zostały opublikowane?
- Czy informacje są aktualne?
- Jak często strona jest aktualizowana?
- Czy linki są aktualne i działają?
Dobra strona internetowa powinna mieć datę, kiedy była “ostatnia aktualizacja”, zwłaszcza te rozbudowane strony. W CMS typu WordPress nie ma problemów z datami publikacji i aktualizacji. Na stronach prywatnych nie jest to wymagane, zwłaszcza gdy jest zakładka “Aktualności”.
Właściwie, działające linki na ogół wskazują, że witryna jest regularnie analizowana i aktualizowana. Brak aktualizacji ujawnia się niejednokrotnie brakiem: zdjęć, tekstów, właściwych linków. Wykazują też zewnętrzny bałagan.