10 zasad strony internetowej

10 zasad strony internetowej

w domena/tekst/www

Strona internetowa to Twoja wizytówka w sieci. Prezentuje Twoją postać i poglądy na dany temat. Zatem zaprojektowanie dobrej strony internetowej staje się koniecznością, o ile chcesz być dokładnym profesjonalistą i przedstawiać wiarygodną informację. Obecności w Internecie staje się z dnia na dzień nieodzowna, a posiadanie dobrej strony i projektu stanowi kluczową wartość w ocenie strony. Jest zatem również nieodzowne. Ile by nie napisać na ten temat, nie poruszymy wszystkich złożonych cech strony. Przedstawmy zatem …

10 zasad strony internetowej

Powtarzam to jak mantrę, do znudzenia, ale wiem co piszę i rozumiem jak istotne jest to o czym piszę. Możesz się z tym nie zgadzać, ale trudno odmówić tym zasadom racji i raczej nie warto nie doceniać ich wartości.

1. Dobra strona internetowa musi być łatwa w nawigacji.

Łatwość użycia strony ma kluczowe znaczenie z prostych przyczyn. Jeśli bowiem odwiedzający zderzy się z trudną, nieczytelną nawigacją, może opuścić naszą stronę, a ponowne przyciąganie sfrustrowanych odbiorców do swojej strony może okazać się trudne.

2. Strona musi wskazywać użytkownikowi gdzie dokładnie jest obecnie.

Chodzi dokładnie o to, aby odwiedzający Twoją witrynę odbiorca, zawsze wiedział gdzie jest. Musi mieć wyraźną wskazówkę, na której stronie witryny się znajdują i jak się tam dostał za pomocą nawigacji. Dobrze jest gdy strona przy dużych zagłębieniach drzewka nawigacji, zawsze wskazywała odbiorcy pełną ścieżkę dostępu, czyli katalog i nazwę pliku, a ta informacja by była umieszczona w widocznym miejscu.

3. Adres URL powinien być łatwy do zapamiętania

Jednym z najczęstszych naszych błędów jest niewłaściwy dobór nazwy domeny. Twoja nazwa domeny powinna być łatwa do zapamiętania i prosta w pisowni. W miarę możliwości krótka. Zatem wszelkie długie nazwy, bądź nazwy łączone, są nie do przyjęcia. Nie jest to proste zadanie i wcale nie łatwe, ale warto się zastanowić, aby po prostu nie wyrzucić pieniędzy w błoto.

4. Strona internetowa powinna być łatwa do znalezienia, wyszukania

SEO to złożony proces, a wypozycjonowanie strony to spory trud. W Internecie znajdują się miliony stron internetowych, ważne jest, aby Twoja witryna była wysoko w wynikach wyszukiwania i była łatwa do znalezienia. Jeśli nie korzystasz z pomocy SEO, ale jednak chcesz aby strona była wysoko, określ jej właściwe tagi /title, description i keywords/ tak, aby było jasne z jaką stroną mamy do czynienia. Zgłaszaj też stronę wszędzie gdzie możesz.

5. Witryna powinna działać w wielu przeglądarkach

Wielość przeglądarek internetowych, różnorodność urządzeń i ekranów powodują, że strona musi być mobilna i responsywna jednocześnie. Musi  podobnie wyglądać na różnych urządzeniach, ale i mieć wersję na telefony komórkowe i tablety. Także stosowanie unicodów, sprzyja wyświetlaniu różnych języków.

6. Treści strony powinny być często aktualizowane

Głównym czynnikiem, który kieruje stronę internetową w stronę sukcesu, są treści strony. Jeśli treść nie jest często aktualizowana, odwiedzający nie mają powodu, aby często ją odwiedzać. Ponadto treści zawierają słowa kluczowe, które są brane pod uwagę przy pozycjonowaniu. Zatem ich aktualizacja, forma i sama treść są istotne. Także stosowane wyróżniki – bold, italik, ale przede wszystkim nagłówki h1, h2, h3, h4, h5 … To główne znaczniki strony i zarazem bardzo istotne treści. Ważne aby były czytelne dla odbiorcy, a nie dla nas samych.

7. Konsekwencja układu strony jest kluczowa

To dość trudny do pojęcia temat. Strona powinna zachowywać określony układ, aby zachować motyw i jednolitość treści. Jeśli układ Twojej witryny nie jest spójny, łamie te zasady, wówczas strona staje się niezorganizowana, odbiegająca od schematu, a tym samym nie jest intuicyjna. Wszelkie odstępstwa pociągają konsekwencje w postaci małego ruchu i braku odwiedzalności, co jest sygnałem dla robotów, że strona nie jest wartościowa. 

8. Dbaj o porządek

Innym częstym błędem popełnianym przez wiele osób jest umieszczanie jak największej ilości treści na jednej stronie. To prowadzi wprost do przeciążenia informacyjnego. Rozwiązaniem jest stosowanie krótkich zwartych treści, zajawek, podpisów, jednakowych parametrów informacji, zwymiarowanych jednakowo zdjęć, tak aby efektem było wrażenie porządku na stronie. 

9. Witryna powinna szybko się ładować

Wszelkie błędy na stronie, odstępstwa od zasad internetowych, powoduje wolne wczytywanie się strony, a tym samym osłabia zainteresowanie klientów. Gdy witryna zawiera zbyt wiele dużych obrazów, treści są kopiowane, przez co zapis kodowy błędny, ładowanie strony trwa dłużej. Prowadzi to do frustracji, a w konsekwencji odrzucenia i opuszczenia strony. Ważnym czynnikiem jest zachowywanie zasad poprawnej pisowni, oczyszczenia obcego kodowania i zmniejszenia zdjęć do wymogów internetu. Zdjęcia nie powinny przekraczać wymiarów 1000×600 px, najlepiej 800×600 lub 600×600 px. Następną istotną sprawą w przypadku zdjęć jest zapis RGB i rozdzielczość 72 DPI. To wymóg ułatwiający pracę strony.

10. Szyfrowanie SSL powinno być obowiązkowe, jeśli masz stronę z transakcjami pieniężnymi.

Pisałem o tym ostatnio, że zwykłe strony nie wymagają szyfrowania, bo nie mają czego szyfrować. Natomiast sklepy i zaawansowane portale już tak. Bezpieczeństwo stron internetowych to rozwijająca się gałąź i bardzo istotny element. Bez bezpieczeństwa strony komercyjnej w dzisiejszych czasach można się dopytać biedy.

PS. Strona internetowa to Twój obraz w sieci. Maluj go z uczuciem i podług zasad.