Projektowanie stron internetowych

10 cech bloga

10 cech bloga

w blog/www

Blog może być internetowym dziennikiem, serwisem informacyjnym, pamiętnikiem. Blog jest internetowym miejscem, w którym osoby lub grupy osób mogą wyrażać swoje myśli i dzielić się nimi z milionami odbiorców. Definicyjnie blog /ang. web log – dziennik sieciowy/ – rodzaj strony internetowej zawierającej odrębne, zazwyczaj uporządkowane chronologicznie wpisy. Blogi umożliwiają zazwyczaj archiwizację oraz kategoryzację i tagowanie wpisów, a także komentowanie notatek przez czytelników danego dziennika sieciowego. Ogół blogów traktowany jako medium komunikacyjne nosi nazwę blogosfery.

10 cech bloga

10 cech blogaBlog od innych stron internetowych różni się zawartością. Odróżnia się też od innych stron bardziej personalnym charakterem treści. Często stosowana jest tutaj narracja pierwszoosobowa, a fakty nierzadko przeplatają się z opiniami autora. Ponadto można spotkać się z definicją bloga jako sposobu komunikacji. Najpopularniejsze blogi zajmują się finansami, rozwojem, zdrowiem i fitnessem, pięknem i modą oraz jedzeniem. Gdy pisane przez profesjonalistów, mają moc, by wpływać na biznes i politykę. Blog potęgą jest i basta.

1. Blog musi być dynamiczny

Od strony blog różni się zaangażowaniem zarówno twórcy, jak i odbiorcy. Strony internetowe są prezentacyjne, statyczne, blog jest dynamiczny. Strony internetowe są jednorazowe i nie wymagają żadnych większych aktualizacji. Owszem dodaje się nowe treści, ale podstawa informacyjna jest stała. Posty na blogu są jak wpisy do pamiętnika, zawierają datę publikacji i meta tagi, a nowe wpisy i regularne aktualizacje są kluczem do prowadzenia, a następnie sukcesu każdego bloga.

2. Posty są wyświetlane w odwrotnej kolejności

Wpisy w blogu wyświetlane są w odwrotnej kolejności chronologicznej, najnowsze posty są na górze, te późniejsze na dole. Starsze posty są zwykle archiwizowane wg miesiąca i roku publikacji.

3. Większość blogów ma tę samą niezmienną strukturę

U góry bloga znajduje się nagłówek z menu lub z paskiem nawigacji. Dalej jest główny obszar treści, na którym pojawiają się posty na blogu według kolejności publikacji lub według trafności. Poniżej znajdują się strony kontaktowe, polityki prywatności i odpowiednie linki, uporządkowane w stopce. Pasek boczny podświetla ulubione pozycje i wyświetla profile społeczności oraz wezwania do działania.

4. Siłą wiodącą bloga jest jego treść

Różne blogi publikują różne typy postów, ale większość z nich opiera się na sile słowa pisanego. W zależności od intencji autora artykuł to zwykle opinia, przewodnik lub informacja. Tekst przedzielony jest obrazami lub filmami. Jednak niezależnie od stosowanego medium, blog jest zawsze definiowany przez jakość publikowanych treści.

5. Nagłówki powinny zwracać uwagę

Nazywanie posta na blogu to sztuka. Za nagłówkiem artykułu ukrywa się nie tylko temat posta, ale cała filozofia. Musi on być naprawdę trafny i czytelny dla odbiorców. To nagłówek generuje początkowe kliknięcia, napędzając ruch bloga i zachęcając do czytania posta. Zatem spoczywa na nim wielka odpowiedzialność.

6. Trafność i celność bloga jest podstawową regułą

Jak istotna jest celność i trafność postu bloga, okazuje się w trakcie jego istnienia i trwania. Możemy mieć ciekawą treść, media, różne formaty i style, ale aby wzbudzić zainteresowanie postem lub wywołać dyskusję, musi on być zaopatrzony w oryginalny i niepowtarzalny tytuł. A aby w ogóle był czytany, posty musi spełniać obietnicę tytułu.

7. Posty i linki muszą iść w parze

Jak istotną wagę mają tytuły i linki już wiemy. Ale istotnym staje się również wewnętrzne połączenie pomiędzy wzajemnie powiązanymi postami. Wiele trafnych nagłówków obok siebie zapewnia kontynuację czytania i prowadzi czytelnika przez poszczególne tematy. Chodzi dokładnie o przepływ i ułatwianie transferu zawartej w nim wiedzy.

8. Blog powinien mieć charakter osobisty

U swojego początku blog był osobisty i był sposobem upublicznienia prywatnych myśli i opinii. Osobisty charakter pozostaje jednak ich istotną cechą do tej pory. Jeśli treść bloga wymaga obiektywności, osobisty charakter nadaje się poprzez indywidualny styl pisania. Każdy autor bloga ma też stronę “O mnie” jako wyraźny znak podpisu.

9. Posty powinny zachęcać do rozmowy

Sekcja komentarzy to kolejna cecha charakterystyczna dla szanowanych blogów. Zwykle znajduje się na końcu każdego posta, jako miejsce dla czytelników do zaangażowania się w rozmowę i pozostawienia ich szczerej opinii. Zdolność do sprowokowania odpowiedzi i zachęcania do interakcji odbywa się w najwyższym stopniu przez wszystkich czytelników.

10. Bezwzględnie wszystkie blogi dotyczą komunikacji

Bez znaczenia jest czy masz włączone komentarze, czy nie, czy blog jest powiązany z serwisami społecznościowymi, czy nie i tak nadal celem każdego posta na bloga jest komunikacja. Wszak Ty coś mówisz – komuś. Sądzisz, że on przeczytawszy nie będzie rozmawiał z innymi, lub nawet Tobą samym? W blogu chodzi albo o sprzedaż w szerokim pojęciu, bo sprzedawać można nie tylko towar, ale i myśl. Jeśli nie chodzi o bezpośrednio o sprzedaż to chodzi o rozpowszechnianie. Publiczne rozpowszechnianie, które odbywa się na drodze komunikacji [sic].

Niezależnie od tego, czy Twój blog dostarcza wiedzę, rozwiązania, idee, czy bawi, blogowanie to póki co najlepszy sposób dotarcia i komunikowania się ze światem. Ba – promowania swoich myśli i działań. Obecnie nie ma lepszego medium. Blogi mają ogromną siłę.

PS. Blog – blogowi nie równy, zanim zaczniesz – poczytaj, zanim ruszysz – zaplanuj, zanim zbudujesz skontaktuj się z nami, nie dosyć, że blogujemy, to także robimy te blogi, ustalamy funkcjonalność i potrzebę działania.

Tags:
Translate »
Idź do Góry